Sąd Apelacyjny w Warszawie utrzymał w mocy decyzję przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o nałożeniu kary 6 tys. zł na TVN S.A. za emisję w TVN 24 przekazu stanowiącego niedozwoloną reklamę alkoholu. 23 grudnia 2020 roku stacja odwołała się od decyzji ówczesnego prezesa KRRiT, Witolda Kołodziejskiego, w tej sprawie.
TVN przegrał w sądzie. KRRiT triumfuje
– Wyrok Sądu Apelacyjnego potwierdza przyjętą przez KRRiT wykładnię przepisów chroniących odbiorców przed nieuprawnioną promocją napojów alkoholowych. Wskazuje również, że w świetle celów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, pojęcie reklamy napojów alkoholowych należy interpretować szerzej niż w odniesieniu do innych towarów lub usług, właśnie z uwagi na potrzebę ograniczania spożycia alkoholu oraz kształtowania postaw prozdrowotnych w społeczeństwie – powiedziała dr Agnieszka Glapiak, szefowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Jak opisuje KRRiT, chodziło o materiał informujący o sponsorowaniu imprezy kulinarnej "W poszukiwaniu prawdziwego smaku" przez producenta win. "KRRiT uznała, że przekaz ten wykraczał poza dozwolone informowanie o sponsorowaniu wydarzenia, a w rzeczywistości miał charakter reklamy napoju alkoholowego, co jest zakazane przepisami ustawy o radiofonii i telewizji" – podano.
W uzasadnieniu wyroku, który cytuje KRRiT, sąd wskazał m.in., że "od pierwszej sceny analizowanego przekazu handlowego wyraźnie widać, że dotyczy on wina (...). Wszystko to wywołuje u odbiorcy pozytywne skojarzenie tego znaku towarowego i powiązanie go z ukazywaną winnicą oraz beczkami wina".
W rozmowie z serwisem Press.pl, biuro prasowe TVN-u przekazało, że nie podjęto jeszcze decyzji, czy sprawa zakończy się na tym wyroku, czy zostanie złożona skarga kasacyjna. "Analizujemy pisemne uzasadnienie wyroku i rozważamy, czy złożyć skargę kasacyjną" – przekazano w komunikacie.
Czytaj też:
TV Republika szykuje wielką imprezę. "Robimy wszystko"Czytaj też:
Byłe gwiazdy TVP i Karnowski ruszają z nowym kanałem. Ujawniono szczegóły